קניתם דירה חדשה מקבלן וקיבלתם דירה עם ליקויי בנייה? קבלן מסרב או מתעלם מדרישותיכם לתיקון ליקויי בנייה בדירה? הקבלן מבצע רק תיקונים חלקיים או קוסמטיים? קניתם דירה יד שנייה והקבלן מתכחש לאחריותו כלפיכם?
בחוק המכר (דירות), תשל"ג-1973 ליקויי בנייה מוגדרים כפער בין מה שהובטח בחוזה המכר לרוכש הדירה ובין מה שקיים בשטח, בפועל, ליקויי הבנייה יכולים להיות בצנרת המבנה, באיכות הגימור, בשלד המבנה, בפער בין התוכניות שאושרו לבין מה שנבנה בפועל, או במגוון רחב של תקלות ומה שאינו עומד בנדרש, על פי התקנים ותוכניות הבנייה, דוגמת בעיות נזילות, או רטיבות, או שקיעת מרצפות, או חיפויים שאינם מושלמים, או כשלים הנדסיים העלולים לגרום לסכנה ביציבות המבנה.
לעיתים חברות הבניה מתכחשות לחובתן לתקן את הליקויים והדיירים נאלצים לפנות ולקבל סעד מבית המשפט.
ישנה חשיבות עליונה לבדיקה מקצועית של הנכס הנרכש ע"י מהנדס בנין מטעם הרוכש כבר בעת קבלת החזקה בנכס, וכן לקבל ייעוץ וליווי משפטי שוטף בהתנהלות מול הקבלן מעו"ד המתמחה בתחום ליקויי בניה.
משרדנו הינו משרד עו"ד מקרקעין בעל ניסיון עשיר בתחום ליקויי בנייה ותביעות בגין ליקויי בניה, כמו גם בתחומים אחרים הקשורים בנדל"ן ובהם – עריכת הסכמי מכר ורכישה ועוד.
צרו עמנו קשר כבר עכשיו לקביעת פגישות היכרות ללא כל התחייבות בטלפון 03-6444500 או בטופס יצירת הקשר שמשמאל.
כיצד יש לפעול במידה שגילית ליקוי בנייה בדירה או ברכוש המשותף ?
מומלץ לפנות למהנדס בניין לצורך קבלת חוות דעת הנדסית לגבי הליקוי וכן על מנת שיבדוק אם קיימים ליקויים נוספים.
בהתאם לחוק, על הקונה לתת למוכר הזדמנות נאותה לתקן את אי ההתאמה שנתגלתה ולכן יש להודיע בכתב (רצוי בדואר רשום) לחברה הקבלנית על הליקוי שנמצא על מנת לאפשר לה לתקן את הליקוי.
במידה שהחברה הקבלנית מתכחשת לחובתה לתקן ומסרבת לבצע את התיקון, אין ברירה אלא להגיש תביעה לבית המשפט ולצרף את חוות הדעת הנדסית.
אם הדיירים נתנו לקבלן הזדמנות לתקן את הליקויים והקבלן סרב או שביצע תיקונים שלא תיקנו את הליקויים, בית המשפט יכול לקבוע לדיירים פיצוי כספי.
במידה שהדיירים מעוניינים גם בפיצוי עבור ירידת ערך הנכס, יש להגיש בקשה לפיצול סעדים על מנת לתבוע ראש נזק זה בשלב מאוחר יותר שכן, רק לאחר ביצוע התיקונים ניתן יהיה לערוך חוות דעת שמאי לצורך הערכת שווי ירידת הערך.
תקופות האחריות הנוגעות לליקויי בניה
בהתאם לחוק המכר (דירות)[ ישנן שתי תקופות אחריות הנוגעות לליקויי בנייה:
א. תקופת הבדק – שמתחילה במועד מסירת הדירה ומחולקת למספר שנים בהתאם לטיב הליקוי.
ב. תקופת אחריות – הממשיכה עוד 3 שנים מעבר לתקופות הבדק.
להלן פירוט תקופת הבדק בהתאם לרכיבי הבנייה השונים:
(1) ליקויי בנייה במוצרי מסגרות ונגרות, לרבות אלומיניום ופלסטיק – שנתיים;
(2) ליקוי בנייה בריצוף וחיפוי פנים לרבות שקיעות ושחיקה – שנתיים;
(3) כשל בתפקוד ובעמידות של מכונות ודוודים – שלוש שנים;
(4) ליקוי בפיתוח חצר, לרבות שקיעות, בין השאר של מרצפות בקומת קרקע, בחניות, במדרכות ובשבילים בשטח הבניין, וכן ליקויים במשטחים מחומרי גימור שונים – שלוש שנים;
(5) כשל בתפקוד ובעמידות של מרכיבי מערכות הבידוד התרמי – שלוש שנים;
(6) כשל במערכות צנרת, לרבות מים, מערכת הסקה ומרזבים, דלוחין וביוב – ארבע שנים; לעניין זה, "כשל" – לרבות נזילות;
(7) כשל באיטום המבנה, לרבות בחללים תת-קרקעיים, בקירות, בתקרות ובגגות, לרבות גגות קלים עם סיכוך – ארבע שנים;
(8) סדקים ברוחב גדול מ-1.5 מ"מ ברכיבים לא נושאים – חמש שנים;
(9) התנתקות, התקלפות או התפוררות של חיפויי חוץ – שבע שנים;
(10) כל אי-התאמה אחרת שאינה אי-התאמה יסודית – שנה אחת.
התיישנות – רוכש הדירה רשאי לתבוע את קבלן הבניין או היזם במשך תקופה של 7 שנים, בנוגע לליקויי בנייה יהא אשר יהא טיב הליקוי. במקרים מיוחדים, בעיקר כשקיימים ליקויים נסתרים או יסודיים אזי ההתיישנות מתחילה מרגע שהליקוי התגלה לראשונה.
משרדנו הינו משרד בעל ניסיון עשיר בתחום ליקויי בנייה ותביעות בגין ליקויי בניה.
צרו עמנו קשר כבר עכשיו לקביעת פגישות היכרות ללא כל התחייבות בטלפון 03-6444500 או בטופס יצירת הקשר שמשמאל.